Boudewijn & Martine @ reismee.nl

Xin Chao, vanuit Vietnam

Xin Chao!
(Betekent 'Hallo' in het Vietnamees)

Ookal is dit meer vakantie dan een lange reis, toch een klein berichtje zodat jullie weer een update hebben van hoe het met ons is gesteld. Deze keer is de bestemming Cambodja en Vietnam.

We zijn vorige week aangekomen in Phnom Penh na een reis van 17 uur. We hebben twee dagen Phnom Penh verkend, een erg leuke stad. Wel begonnen we met bezienswaardigheden die te maken hadden met de trieste geschiedenis van dit land. Ten tijde van de Rode Khmer (1975-1978) is een derde van de bevolking gedood door de aanhangers van Pol Pot. Mensen die hadden gestudeerd of voor de overheid werkten werden gevangen genomen en in heropvoedingskampen geplaatst. In Phnom Penh zelf moest iedereen de stad uit in 1975. Zo werd een school een gevangenis waar gemarteld werd, overleefden mensen dit dan werden ze naar buiten de stad getransporteerd om daar alsnog geexecuteerd te worden; vreselijk dus!

Maar daarnaast zijn de mensen in Phnom Penh erg vriendelijk en kun je er gerust op straat rondlopen. Het paleis is prachtig evenals de vele tempels.

Daarna zijn we met een bootje via de Mekong de grens naar Vietnam over gegaan. Hier hebben we drie dagen doorgebracht in de Mekong delta. Het is het einde van het regenseizoen dus alle rijstvelden staan onderwater. We hebben met een boot rondgevaren en daarnaast ook zelf (samen met Florian; een Duitse backpacker) fietsen gehuurd. Hierop hebben we langs kleine huisjes buiten de stad gefietst, hier komen blijkbaar zelden toeristen want het resulteerde in lachende mensen en giechelende, zwaaiende kindjes.

Ook zijn we naar de markt geweest (deze vindt plaats op de Mekong) mensen die zowel kopen als verkopen komen met bootjes aangevaren om daar handel te drijven.

Hierna zijn we met de bus naar Ho Chi Minh City (Saigon) gereisd. Dit is de grootste stad van Vietnam (7.1 miljoen inwoners). Ook hier krijgen we veel mee van de trieste geschiedenis en de gevolgen van de Vietnam oorlog. Het vergif dat gebruikt is door de Amerikanen om hele delen van het zuiden te vernietigen is echt vreselijk. We zijn gisteren nog naar een tempelcomplex buiten de stad gegaan van de Cao Dai. En de loopgraven en tunnels van de rebellen van de Viet Cong, die in de oorlog zijn gebruikt.

Wij gaan nu nog een dag genieten in Saigon, de drukte van de brommertjes (bij het oversteken is het enig motto 'keep on walking') en een aantal tempels. Vanavond vliegen we naar Siem Reap (Cambodja) omdat we de 17 uur durende busreis graag aan ons voorbij lieten gaan.

Liefs,
Boudewijn en Martine

Rianda

Wat leuk om van jullie te horen! Zat me gisteren net te bedenken hoe het met jullie zou gaan. Deels bekende ervaringen en indrukken voor mij. Maak er nog een mooie en bijzondere vakantie van samen, geniet!
Veel liefs Rianda

annemiek

He martine en bouwewijn,

Leuk om zo wat van jullie te horen! Ook al is het een vakantie, jullie zorgen weer voor mooie en indrukwekkende verhalen! Geniet er nog even van. (Dan ben je straks helemaal opgeladen om te kunnen leren martine ;)).

Liefs

Nadine

Hi! Klinkt weer als een ontzettend vervelende reis! Ben totaal niet jaloers terwijl ik hier vanuit de UB jullie verhalen lees.... Mooie foto's ook! Geniet ervan en tot snel! X

Joop en Jet

Wat een prachtige foto's!!!!
Die tunnelfoto's: Je zou er een fobie van krijgen.
Blijf genieten en goede reis verder!
Liefs van ons

Wilfred en Mien

Lieve kids, wat een verrassing om jullie verhaal en foto's te ontvangen. Wat een triest verleden hebben beide landen, goed om daar ter plekke kennis van te nemen. Eten blijkbaar erg goed (eettent zag er best geciviseerd uit).
Geniet en wees voorzichtig,
W en M/P en M

Menno

Hey Martine en Boudewijn!

Erg leuk om wat te horen van jullie vanuit Vietnam. Het lijkt mij ook zeker de moeite waard om daar eens heen te gaan.
Ik wens jullie nog een mooi vervolg van de reis toe ;)

Groetjes uit Fryslân

Karinda en Mark

Heerlijk weer, wat hebben jullie het toch zwaar. Vooral lekker blijven genieten. Liefs

Kelly

lekker hoor...hebben jullie wel tijd voor vietnamese loempia's?

Geniet er lekker van.

X van hier
kel

Inma

Mooie foto's en ziet er weer uit als een topvakantie! Nog genoeg dagen te gaan om nog meer geweldige dingen te doen. Stiekem beetje jaloers. Veel plezier nog en kijk nu al uit naar het mooie fotoboek wat hieruit gaat komen.

X Inma

Stijn

Heel veel reisplezier! geniet van elkaar! tot in december!

Groetjes Stijn

Sabine

Wat een mooi verhaal en mooie foto's! Indrukwekkend om daar te zijn lijkt me.
Geniet nog van de reis, veel plezier!

Liefs Sabine

Jacqueline

Xin Chao Martine en Boudewijn,
Tja, ik leer snel, schrijf al 2 woorden Vietnamees. Erg verrast dat er een mail van jullie kwam. Een hele leuke trip verder. Enne, je schrijft wel dat die kindjes aan het giechelen en zwaaien waren, maar zat je haar wel goed of had je een gekke hoed op? Groetjes, Roland en Jacqueline

cobien

Gisteren is mijn bericht ws verdwenen tussen hier en daar, leuk wer wat van jullie te lezen en vooral de foto's versterken het leuke verhaal. "vervelend'om weer met vakantie te zijn.
Geniet verder en tot ziens,
liefs Cobien