Boudewijn & Martine @ reismee.nl

Van de kou naar zomers kampeer weer

Alweer even geleden na een nogal drukke periode voor ons. De winter was echt koud dit jaar! Alle Aussies klagen over het weer, nog erger dan mensen in Nederland dat doen. Zo hadden onze collega’s het nog nooit zo koud gehad en vinden ze het nu weer te warm of te mistig… en dat in een klimaat waar toch echt weinig mis is… maar het weer is nooit perfect, zelfs hier.

We hebben de winter weekenden goed besteed met klussen aan George de kombi. Hij heeft een nieuw pop-up dak gekregen en we hebben zelf de binnenkant opnieuw gespoten. Daarnaast hebben we heel veel tijd besteed aan de dak bekleding en het doek aan het pop up roof. Het was heel leerzaam, en het resultaat is heel mooi, maar we doen het nooit meer J. Nu nog de panelen aan de zijkant bekleden, maar de grootste klussen zijn voorbij en we kunnen nu extra gaan genieten van mooi weer als we in de weekenden gaan kamperen. Wel weten we dat we meer en meer gehecht raken aan ons busje, dus nu willen we hem echt nooit meer verkopen…

Ook heeft Martine weer meegedaan aan de City2Surf (de hardloopwedstrijd van de stad naar het strand). Met een minder goede voorbereiding zat ze maar 40 seconden boven haar record van vorig jaar… training is dus niet altijd de enige motivator. Boudewijn kon helaas niet meedoen dit jaar aangezien hij met hockey een knieblessure had opgelopen (geïrriteerde meniscus en zwelling achter de knieschijf). Dat was jammer want daardoor moest hij ook de laatste wedstrijden van het hockey seizoen missen.

Ook hebben we weer genoten van bezoek, zo kwamen Rutger en Jaïr alweer voor de tweede keer langs en met hen hebben we een heerlijk lang weekend gehad in de Blue Mountains begin oktober. We hadden er een huisje met verwarming (een echte CV, uniek en heerlijk om het niet koud te hebben binnen) en daarnaast hadden ze ook een openhaard en prachtig uitzicht vanuit de tuin. De eerste dag was het koud (3 graden ‘s nachts, dus ja echt koud) en de dag daarna wel weer 26 graden waarin we een prachtige wandeling hebben gemaakt. We hebben ook in de lokale pub gekeken naar de AFL finale, helaas hebben we (onze club de Sydney Swans) verloren. Op naar volgend seizoen zeggen we dan (onze seizoenkaart voor 2017 is alweer besteld).

Boudewijn zijn ouders zijn net vertrokken na hun 3,5 weken lange reis door Australië. Ze begonnen met twee dagen Sydney en met z’n vieren zijn we naar Cairns gevlogen. Daar hebben we een week rondgereisd in een camper ten noorden van Cairns. We hebben tijd besteed bij diverse road houses, niet meer dan een pub met tankstation langs de weg, en zonder bereik van het mobiele netwerk. Niet omdat we daar perse heel erg naar uitkeken, want een uur was genoeg geweest, maar omdat we moesten wachten op een nieuwe camper, dat was wel een beetje pech. Maar het mocht de pret zeker niet drukken en we hebben genoten van Cooktown en een tour over Aboriginal land. Ook zijn we bij Cape Tribulation geweest en zijn vanuit daar naar het Great Barrier reef gegaan om te snorkelen, het was prachtig en we hebben zelfs een schildpad gezien. Ook hebben we gevaren over de Daintree River, het regenwoud hier was prachtig en we hebben ook een krokodil gezien.

Wilfred en Mien hebben hun reis nog voor twee weken vervolgd naar Brisbane terwijl wij alweer even aan het werk waren in Sydney. In hun laatste weekend hebben we nog samen kunnen genieten van onze stad. Terwijl Boudewijn en Wilfred zijn gaan golfen heeft Martine geshopt met Mien in de wat minder toeristische wijk Newtown. Op zondag zijn we gaan lunchen bij Fort Denison. Dit fort is gebouwd op een heel klein eilandje midden in de haven en vanaf daar is het uitzicht dan ook heel erg mooi op de stad, brug en omliggende wijken.

Tot slot hadden we ook nog hoog bezoek in Sydney van Willem Alexander en Maxima. En we hebben kaartjes kunnen bemachtigen voor een concert van de Nederlandse broers Jussen (pianisten) en daar waren de koning, koningin, Australische premier en Nederlandse en Australische politici bij aanwezig. Was erg leuk en het Opera House was ‘s avonds oranje verlicht.

---------------------------------------

In het kader van ‘the Aussie culture’, in deze editie: ‘Food’. De Australische keuken lijkt erg op de Britse keuken met roast dinners en fish and chips. Maar daarnaast zijn er wel een aantal echt Australische dingen als: Meat Pie, een soort ragout in bladerdeeg. Dit eet je met aardappelpuree, gepureerde doperwten en jus. En uiteraard kangoeroebiefstuk. In principe worden kangoeroes ook hier gehouden op farms en ligt het naast het rundvlees in de supermarkt. Het smaakt heel goed, letterlijk een beetje een combinatie van ‘koe en haas’, of te wel een kangoeroe J

Typische koekjes zijn TimTams, dit zijn chocolade koekjes bestaande uit twee lagen en ze hebben heel veel soorten en smaken, puur, wit en melk chocolade maar ook mint, kersen, karamel etc. En daarnaast ‘Rocky Roads’, dit is een mengsel van chocola, marshmellows en noten, allemaal lekker zoet dus!

---------------------------------------

Nu op naar wat de zomer ons te brengen heeft. In ieder geval camping tripjes met George en met kerst gaan we drie weken naar Nieuw Zeeland, we can’t wait!

Veel liefs uit down under,
Boudewijn & Martine

Joop Baars

Weer een mooi verhaal en goede foto's. Willen jullie George nooit meer verkopen? Dan zou ik hem maar eens leren zwemmen, want als postpakketje versturen naar Nederland is misschien vrij prijzig. Ook weet ik niet of het Nederlandse klimaat wel zo geschikt is voor zo'n collectors item!