Boudewijn & Martine @ reismee.nl

Was het altijd maar vakantie…

Het is alweer even geleden en zodoende weertijd voor weer een update, het leven wordt 'gewoon'hier en het is een gek idee dat we een jaar geleden voor het laatst in Nederland waren. Nederland lijkt zo dichtbij, door alle digitale mogelijkheden maar aan de andere kant is het soms ook vreselijk ver weg. Het is toch anders als je via de computer met mensen praat ipv even op de koffie kuntgaan bij elkaar of een avond eten en gezellig natafelen…Maar… dan lopen we naar buiten op een Australische winter dag in de zon, met nog altijd zo’n 15-20 graden en dan beseffen we dat het leven hier zo gek nog niet is :)

In het paasweekend zijn we naar Fraser Island gegaan. Het is het grootste zand eiland ter wereld, het heeft een tropisch regenwoud en ligt voor de kust iets ten noorden van Brisbane. Samen met een Nederlands-Canadees stel (Jeroen en Tarra) hebben we ons vier dagen in een jeep en met twee tentjes vermaakt op het eiland. Geen bereik van mobiele telefoons, mooie stranden, zand vlaktes, 4-wheel drive tracks en een bubbelbad (in de vorm van natuurlijke afbakening van rotsen aan de kust, 'champagne pools' hebben deze alsbijnaam).

Begin mei zijn we met onze kombi 'George' naar een old timer festival geweest in Berry (2,5 uur ten zuiden van Sydney). We gingen daar heen met vrienden van ons die recent ook zo'noude kombi hebben gekocht (naam: Kobus). Het leek ons leuk om een keer zoiets bij te wonen. George en Kobus hadden veel bekijks en zijn veel op de foto gezet. We vonden het vooral leuk om rond te lopen en bij andere hele mooie Volkswagen busjes te kijken. Een leuke ervaring!

---------------------------------------
In het kader van ‘the Aussie culture’, in deze editie:‘AFL, Australian Football League. Australiërs korten ook dit uiteraard af, tot Footy, dezelfde naam wordt gebruikt voor zowel Football alsRugby wat het weer lekker duidelijk maakt… of niet. Wij supporten de Sydney Swans (AFL)en gaan regelmatig naar een wedstrijd want we wonen op loopafstand van hun stadion. Het is een soort combinatie van voetbal en rugby, het spel gaat snel, en in principe mag je altijd mensen tackelen als ze de bal hebben, behalve als ze hem directvangen vanuit een geschoten pass van een medespeler. Er staan vier doelpalen aan beide kanten van het veld. Als men tussen de middelste palen schiet is het een goal (6 punten), als het tussen de buitenste palen is dan heet het een 'behind' (1 punt). Je zult begrijpen waar de voorkeur naar uit gaat.Het is een ruige en harde sport, maar vermakelijk om te kijken. Daarnaast is het ondanks het agressieve karakter van het spel een echte familie sport. Hele gezinnen gaan naar de wedstrijden toe. AFL wordt alleen in Australië gespeeld (en daarom is het niet vreemd als je er nog nooit van hebt gehoord).…

Inmiddels kennen we het clublied en nemen we regelmatig anderen mensen mee naar de Swannies! Erg leuk om zo ingeburgerd te raken. En als ze uitspelen kijken we natuurlijk alsnog,maar dan in de pub!

---------------------------------------

Ook hebben we een wedstrijd van de Swans bijgewoond in Melbourne, zodat we Woutijn ook een keer kenniskonden latenmaken met de AFL. Ze speelden uit in Melbourne dus leuk om te kunnen combineren met een relaxt weekend familiebezoek. We hebben naast het bezoeken vande wedstrijd gefietst door de stad enlangs de Yarra River. Verder rustig aan gedaan, uitgeslapen, ontbeten buiten de deur en Woutijn zijn nieuwe appartement kunnen zien waar hij sinds maart woont, de jacuzzi op het dakterras was ook te gek!

En omdat wij hier toch alleen maar vakantie lijken te vieren voor veel mensen hebben we ook maar eens 5 vakantiedagen opgenomen! We zijn 10 dagen naar Vanuatu gegaan. Het is een land dat bestaat uit 82 eilanden en het ligt in de buurt van Fiji, op ongeveer 3,5 uur vliegen ten Noord-Oosten van Sydney. We dachten, nu of nooit… Het is iets waar je vanuit Nederland niet zo snel naartoe gaat. Ook was het onlangs in het Nederlandse programma 'Floortje naar het einde van de wereld’. Wij hadden het ons voorgesteld als de Nederlandse Antillen maar we kwamen er al snel achter dat het toch meer weg had van een derde wereld land. Het was fantastisch en deed ons heel erg aan Afrika denken. De vele lieve mensen die we hebbenontmoet, de plekken waar we zijn geweest,soms zonderelectriciteit of stromend water, de prachtige natuur en stranden hebben ons overweldigd. We hebben veel gesnorkeld en een vulkaan beklommen waar we lava konden zien en metiedere paar minuten een uitbarsting. Binnen een paar jaar verwachten we dat er een hek staat (zodat je niet naar beneden zou kunnen vallen) en je wellicht een stofmasker meekrijgt (aangezien de hoeveelheid as die je inademt niet heel gezond is en je het er af en toe benauwd van krijgt). We hebben mooi weer gehad en daarmee ook nog eens de ergste dagen storm in Sydney letterlijk achter ons gelaten. We vlogen op de heenweg door de storm heen, een beetje hobbelige vlucht dus… We kunnen Vanuatu zeker aanraden als land en wie weet komen we er ooit nog wel eens terug!

Nu maken we ons op voor wat meer kou en winterse dagen met storm en regen. We hebben ons al latenopvrolijken door het lichtfestival (VIVID) dat weer even in de stad was waarbijveel gebouwen ’s avonds weer sprookjesachtig verlicht werden. In Nederland wordt het nu wat meer zomers weer, geniet er van!

Liefs, Boudewijn & Martine

Jet Baars

Veel van het verhaal was al bekend, maar toch altijd nog leuk om te lezen!
En........wat een prachtige foto's !

Joop Baars

Leuk dat jullie telkens weer zo'n verhaal willen schrijven. Ik geniet er van! Heel gestructureerd, daar houd ik van.

Rianda

Wat hebben jullie toch een heerlijk leven daar als je zo al jullie belevenissen weer op een rij ziet! Super dat jullie zo genieten van al het moois en leuks in Australië en niet alleen maar hard werken, goed plan om af en toe vakantiedagen op te nemen al zijn die erg schaars..
Veel liefs van ons 4 ( :) ) uit A'dam!