Boudewijn & Martine @ reismee.nl

Aussie Chrissie, NYE and Straya Day

Onze vakantie in eigen land begon in Darwin, waar we Martine haar ouders hebben ontmoet. We hebben een roadtrip gedaan van 10 dagen door Kakadu National Park, Katherine George en Litchfield National Park. Onderweg veel mooie natuur gezien, aangezien het regen seizoen gestart is waren de moerassen vol met water waardoor er veel muggen waren en we een aantal regenbuien hebben gehad. Helaas zorgde dit er voor dat we eerste kerstdag in de regen in Darwin zaten in plaats van in Litchfield National Park, er waren namelijk overstromingen door de hevige regenval.

We zijn op tweede kerstdag naar Alice Springs gevlogen, Woutijn kwam daar vanuit Melbourne naar toe gevlogen. We zijn vanuit daar 5 dagen gaan rijden door het zogenoemde ‘Red Centre’ van Australie. Weer veel mooie natuur, vooral canyons en rode zandwegen. De zonsondergang bij de bekende rode berg (Uluru) en een prachtige wandeling bij Kings Canyon en de KataTjuta, een minder bekende berg.

Na de outback met veel mooie natuur en aboriginal geschiedenis vlogen we met z’n vijven terug naar Sydney om daar oud en nieuw te vieren. Even wennen dit jaar voor Joop nu hij geen oliebollen hoefde te bakken maar op een zonnige middag met een picknick buiten kon wachten op het vuurwerk om 12 uur vanaf de brug.

Na een paar dagen Sydney vervolgden Joop en Jet hun reis in Melbourne, bij Woutijn.

---------------------------------------
In het kader van ‘the Aussie culture’, in deze editie: ‘AFKORTEN EN AUSSIE SLANG’. Australiers korten namelijk alles af, namen, woorden, als het korter gezegd kan worden dan wordt het gedaan. En als het even kan wordt er nog een Australische uitspraak aan toegevoegd. Vandaar dat je kerst hier geen Christmas noemt maar Chrissie en Australia Day wordt afgekort naar Straya Day. Boudewijn heet hier Bou, geen ‘Bob’ want dat was wat de meeste mensen er meteen van maakten in het begin, dat is een bekende afkorting wanneer je naam start met Bo. Martien (met de klemtoon op -tien) zorgt er voor dat Martine haar naam maar twee lettergrepen heeft en dat kan net.

Verder eten ze hier als ontbijt een brekkie met avos (avocados), maak je vlees klaar op de barbie, houd je je drinken koud in een eski (koelbox) en een zonnebril noem je sunnies.

Afternoon is een heel lang woord dus dat wordt arvo, echt ontzettend logisch voor iemand die niet in Australie geboren is… Alcohol is booze, een bierflesje een stubby, en bier blikje een tinny, een cadeau een prezzie, gingen wij op reis met onze oldies (ouders) en is onze Volkswagen bus hier van het merk VeeDub.
---------------------------------------

Naast werken zijn we ook een paar weekenden gaan kamperen en hebben we Straya Day doorgebracht rond de haven, het was een mooie dag om de versierde boten en schepen voorbij te zien komen en de vliegshows te zien. We hebben het huwelijk gevierd van Leen (Belgische) en Arun (Aussie). Zelfs twee keer want we zijn ook op het Hindu huwelijk geweest, bijzoner om mee te maken. Daarnaast heeft Martine haar verjaardag gevierd in het park, gewoon omdat het kan in de zon als je hier in februari jarig bent ;)

Wij gaan hier nog even verder zomer vieren in Nederland komt de zomer nu in zicht!

Liefs, Boudewijn en Martine

Joop Baars

Jullie promoten Australie goed en nu weet ik ook waarom ze daar zo geraffineerd zijn in rebussen.

Wilfred

Een prachtige les kids! We zullen hem bewaren voor het najaar.