Boudewijn & Martine @ reismee.nl

Prachtig Cambodja!

Na ons vorige berichtje zijn we naar Siem Reap gevlogen en hebben daar de volgende dag de Angkor Wat bezocht. Dit grote tempelcomplex is de trots van de Cambodjanen en staat ook afgedrukt op hun nationale vlag. Mooi om gezien te hebben, het gaat om vele temples en een paleis.

Daarna hebben we onze reis vervolgd naar Battambang, dit hebben we gedaan per boot. Het uitzicht was prachtig maar 7 uur lang in de volle zon op het dak van het bootje heeft ons wel wat verbrandde huid gekost...

In Battambang zijn we een middag gebleven, in het stadje zelf is niet heel veel te zien. De volgende dag zijn we met de bus naar Kampong Cham gegaan. Dit is een stad ten noorden van Phnom Penh en hier hebben we een dag rondgereden door de kleine dorpjes, een oude tempel bezocht (geheel van hout, en tijdens het regime van de Rode Khmer als ziekenhuis gebruikt, waardoor hij bewaard is gebleven). Ook hebben we hier gezien hoe de lokale stoffen geweven worden en hoe rubber wordt verbouwd en verwerkt.

We zijn ook nog met de bus naar het oosten gegaan (Sen Monorom) de dag dat we daar waren is een beetje in het water gevallen, aangezien we nagenoeg de hele dag regen hebben gehad. Dan is rondrijden achterop een brommertje toch minder ;-)

Daarna via Phnom Penh naar het zuiden. In Phnom Penh hebben we ‘s middags en ‘s avonds de eerste dag van het Water festival kunnen meemaken. Het was erg mooi om de vele boten te zien roeien met soms wel 65 mensen in een boot. Het vuurwerk en de verlichte boten waren erg mooi om te zien, dat vonden ook de vele Cambodjanen die naar dit festival komen vanuit het hele land. We hebben gegeten op straat (kleedjes worden uitgelegd en vrouwtjes hebben van alles mee om te verkopen). Groot bekijks waren we... die blanken die ook op straat zaten te eten... wat we gegeten hebben weten we niet precies, maar lekker was het wel!

Op de laatste dag van het festival is een menigte op een brug (‘s avonds) in paniek geraakt. Veel mensen zijn platgedrukt en onder de voet gelopen of van de brug geduwd, waardoor er bijna 400 mensen zijn overleden en nog 500 in ziekenhuizen liggen. Vreselijk dus. Wij hebben dit in eerste instantie niet meegekregen omdat wij via Sihanoukville met een bootje naar een eiland (Koh Rong) zijn geweest. Daar hadden ze geen stroom (een paar uur ‘s avonds met een aggregaat), bereik of internet. We zijn gisteren van het eiland teruggereisd naar Phnom Penh.

Morgenochtend vliegen we naar Bangkok daar zijn we nog 13 uur (we gaan dus even de stad in) en vliegen ‘s avonds laat terug naar Nederland. Dit is dus voor nu ons laatste berichtje. We kunnen nu al terugkijken op een mooie vakantie in een prachtig land met erg lieve mensen die altijd met een glimlach zeer behulpzaam zijn.

Liefs,
Boudewijn & Martine

Sabine

Wat hebben jullie weer een verhalen! Erg leuk om te lezen. We komen snel de foto's bekijken, want daar zullen jullie er wel weer veel van hebben :D. En natuurlijk moeten we bijpraten, al veel te lang geleden!

Liefs Sabine

Joop Baars

Jammer, aan alles komt een eind, maar we zien en horen juliie weer graag met die mooie herinneringen.
Goede reis.

cobien

Welkom thuis en geniet van de herinnering.Het waren weer 2 mooie verhalen.
Mochten jullie tijdens de kerstdagen een wandeling door duin en langs strand maken, schroom niet om even langs te komen. S&J zijn er de 1e kerstdag.
liefs Cobien

willemien

Ha Tinus & Bou!
Wat weer een mooie reis! En veel mooie foto's! Ben erg benieuwd naar de uitgebreide versie van alle reisverhalen. We schrokken wel even toen het waterfestival in het nieuws was. Maar gelukkig is het voor jullie goed afgelopen. Fijn om te lezen dat jullie hebben genoten. Tot snel!
Liefs, Willemien