Boudewijn & Martine @ reismee.nl

Murchison Falls & eerste schoolbezoeken

Vorige week zijn we in Kampala naar het ministerie van Educatie en Sport gegaan. Daar wordt duidelijk waarom het zo lang duurt om dingen te regelen en mailtjes terug te krijgen... De enorme stapels papier en dossiermappen die op instorten staan getuigen van een zeer ‘efficiente' manier van werken. Computers staan er wel, maar alle mailtjes worden uitgeprint en in mappen gestopt om te behandelen. Al met al gaan de gesprekken met diverse mensen goed en zijn ze zelfs blij dat we langs de scholen gaan. Wel wordt besloten dat de enquete alleen geschikt is voor de hoogste klassen van de middelbare school, aangezien in de lagere klassen absoluut niet gesproken mag worden over condooms. Al met al gaan we de dag daarna met een gerust gevoel op safari.

De safari naar Murchison Falls National Park duurt drie dagen, we zijn met een groep van 8 mensen in totaal. Tijdens de gamedrive en de bootsafari zien we heel veel dieren. Helaas blijven de leeuwen buiten zicht... maar goed dan houden we nog wat te wensen over laten we maar zeggen. De giraffen, apen, buffels, hertachtigen, nijlpaarden en krokodillen van heel dichtbij zijn prachtig. Olifanten zien we van iets verderaf. Genietend van een Nile-biertje (lokaal bier) op de Victoria Nijl vermaken we ons dus nog prima.

Na de safari zijn we niet helemaal teruggereden naar Kampala maar zijn met een taxi naar Gulu gereden. Gulu ligt in het Noorden van Uganda. In de stad was het tot twee jaar geleden niet veilig in verband met de LRA (een rebellengroepering) die actief was in deze regio. De vele vluchtelingen kampen met mensen die niet terug kunnen naar huis liggen nogsteeds rond de stad en zullen er waarschijnlijk nog lang blijven. Veel mensen kunnen nooit meer terug naar dorpen, omdat die er simpelweg niet zijn, ze geen familie hebben en soms zelf als kindsoldaat in het leger hebben gediend. Er zijn dus in Gulu geen toeristen te vinden, hooguit blanke medewerkers van hulporganisaties. Overal zijn grote gebouwen van hulporganisaties te zien en grote opslagtenten van het World Food Programe. Het is een totaal andere ervaring om midden in een gebied te zijn waar veel hulporganisaties actief zijn en omdat Gulu ook dichtbij Sudan gelegen is, zie je grote vrachtwagens met voedsel rijden richting het noorden (Sudan).

Gister hebben we de eerste school bezocht, het was even wennen en we hebben weer veel geleerd van alle vragen dus hopelijk gaat het bij de volgende school vlekkeloos... Nu zaten de kinderen in een sort kerkgebouw bij elkaar. Het waren er eigenlijk te veel voor het aantal enquetes, dus het duurde even voor er 100 binnen zaten met zowel een enquete als een pen. De docent was weg, omdat hij dacht dat de kinderen opener zouden praten over HIV/AIDS als hij er niet bij zou zijn. Zij zagen het natuurlijk als een uitdaging om ons geduld op de proef te stellen... Uiteindelijk hebben alle leerlingen hun enquete ingevuld, hoewel niet allemaal helemaal goed, maar daar is een foutmarge voor... Morgen gaan we naar twee andere scholen en vrijdag naar de laatste school in Gulu.

Omdat we door een misverstand vandaag niet langs een school konden gaan, zijn we naar een weeshuis geweest. Bij het weeshuis is ook een school waar naast kinderen ook kinderen uit de buurt zitten. We hebben gespeeld met de meer dan 100 kids en ‘maar' 20 strandballen. Ze vonden het wel heel leuk en ach, hebben wij weer een goede daad verricht. We reizen hier steeds per boda-boda, brommertjes die we met duidelijke instructies langzaam laten rijden. De ritjes langs de afgelegen hutjes zijn steeds fantastisch. Gulu is eigenlijk niet meer dan een klein stadje, maar door de vele kampen en buitenwijkjes beslaat de stad een groot gebied.

Kortom het gaat nogsteeds goed en vanavond gaan we aan de Warangi (lokale drank van een nette 40% alcohol) met de eigenaar van het hotel. Thanks voor alle berichtjes en tot snel!

Liefs,
Boudewijn & Martine

Willemien

Hoihoi!

Goed om te lezen dat het allemaal goed gaat met jullie! En dat de eerste enquettes zijn ingevuld! Word helemaal jalours van de mooie foto's! 't Is hier grijs en regenachtig, zucht... Dus geniet er nog maar lekker van en veel succes het onderzoek! Ben benieuwd hoe de Warangi is gevallen! hihi!

Liefs! (natuurlijk ook van jacob jan)

Papa Wilfred

Lieve kinderen, achter mijn bureau ging de telefoon en zag ik de sms met de oproep de nieuwe mail te lezen. Dus nu thuis snel achter de PC onm de foto's te bekijken en jullie verhalen te lezen. Ik was natuurlijk zeer benieuwd hoe jullie schoolervaringen zouden zijn. Zo te zien en te lezen zijn jullie volledig "in control" en gaat het goed met dataverzamelen. Daar gaat het om, het natuurlijk geen vakantie, toch?? ou ik zal je zsm de uitslag van NEC-HSV doorgeven! Veel succes en veel liefs, ook van mama/mien, papa/wilfred

Agnes

Hai!
Ik was ook al benieuwd naar de Warangi dus daar moeten jullie maar even van berichten de volgende keer... Jullie hebben al een hoop gezien zeg, mooie foto's hoor! Hoop dat het goed gaat met de volgende schoolbezoeken, succes en 'n goeie tijd nog!
Liefs

Joop en Jet

Lieve Mar en Bou,
Fijn dat de dieren zich zo goed lieten zien en jullie weer zulke mooie foto's konden maken.
Wat het snel en goed invullen van de enquetes betreft is dit misschien een tip: Zeggen dat het altijd meetelt voor een rapportcijfer. Haha.
Succes verder en uiteraard kunnen jullie op 20/2 een telefoontje verwachten.
Liefs van ons

Stijn

Leuk om weer een verhaal te lezen. De foto van de zon en het water met nijlpaarden is echt prachtig!

Groetjes Stijn

Judith

Martine.. het is nog net iets te vroeg.. maar voor je het leest... GEFELICITEERD!!!
Maak er een feestje van met de strandballen en de kids! En uiteraard de warangi ;)

Liefs Judith

miek

lieve martine,

eerst natuurlijk gefeliciteerd met de verjaardag!!!!

wat een mooie foto´s en verhalen zeg. Heel leuk om te lezen.
vooral de ervaring in Gulu lijkt me heel bijzonder...
heel veel succes verder met de enquetes en met alle andere mooie dingen natuurlijk.

liefs miek

Rianda

Lieve Martine, gefeliciteerd met je verjaardag!!
Vast heel bijzonder om het daar te vieren..
Wat een geweldige foto's, ze lijken bijna gemanipuleerd haha zo mooi zijn ze!
Erg leuk om te lezen hoe het gaat met jullie en met het onderzoek, volgens mij valt het voor Afrikaanse begrippen nog mee met de vertraging/tegenslagen tot nu toe of niet? ;) Geniet er nog even van samen en veel succes met de onderzoeken verder!!

xxx Rianda

Dirk en Nel

Lieve Martine en Boudewijn.
Martine, allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
We hebben genoten van de mooie foto's die jullie gemaakt hebben. Vooral de foto van jullie op de "boda boda" vinden we heel leuk. groetjes en tot ziens. oom Dirk en tante Nel.

maartje

lieve martine gefelicicteerd met je verjaardag! wat een bijzondere dag moet dat voor jou worden, ben benieuwd hoe je het gaat vieren ;) ben ook benieuwd naar de avond met de 40% haha. hoop dat jullie het allebei fantastisch hebben, de verhalen zijn in ieder geval al prachtig! heel veel succes op de rest van de scholen en met je strandbal skills :)
kus!

Anna & Erik

Martine, happy birthday wensen Erik en ik vanuit de UB!!!! We miss you here. En zijn stikjaloers natuurlijk wat je allemaal moois aan het beleven bent! Maar geniet er van babe, we zijn heel benieuwd naar meer verhalen en fotos. Erik wil ook nog zeggen dat hij al bijna klaar is met zijn scriptie (waarschijnlijk om jou jaloers te maken), maar ik nog lang niet hoor - wij 2 kunnen straks weer UBmaatjes worden!

Loves & kisses van Anna en Erik.

Elly Fenneman

Martine gefeliciteerd met je verjaardag hele fijne dag en nog veel plezier en succes. Ik vind het erg leuk om jullie reisverhalen te lezen en de foto's te zien.

tot snel, Liefs Elly

Jose & Kaat

Lieve Martine!
Wat leuk om even bij te lezen! Van harte gefeliciteerd meis!
Alle liefs!

Charlotte

He Martine,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!
Ik ben zo benieuwd hoe het daar is!!

Liefs,
Charlotte

Gabrielle

Nog een keertje van harte gefeliciteerd ;)!!!!
Hoe heb je het gehad?
Verhalen en foto'szijn weer erg mooi.

Heel veel plezier nog.
XXX

Sabine

Lieve Martine en Bou,

nu maar een berichtje van mij. Ik heb gister een sms gestuurd voor je verjaardag, maar eerdere ervaringen in vorige reizen leren mij dat die niet altijd aankomen! Dus bij deze: Martine, nog van harte gefeliciteerd. Nog een beetje gevierd?

Ik geniet van jullie verhalen. Zo meteen nog even de foto's bekijken. Geniet er nog van en succes met alles.

Dikke kus Sabine

Rosalie

Nog gefeliciteerd met je verjaardag! Super gaaf om te je verhalen te lezen. veel succes nog met je onderzoek en veel plezier nog! Kus Rosalie

Jacqueline

Hai nichtje,
Even gauw een berichtje van mij in je gastenboek, anders lijkt het net of ik geen belangstelling voor je hebt. Leuk dat alles goed verloopt. Nog eventjes en je bent weer in A'dam. Vrienden heb jij toch overal en dus ik denk niet dat jij je nu Home alone voelt. Nog een paar leuke dagen en dan zie ik je in maart.
Groetjes, Roland en Jacqueline