Boudewijn & Martine @ reismee.nl

Terug in de kou…

Helaas komt ook aan dit Afrikaanse avontuureen eind, vanochtend vroeg kwam ik aan in het koude en regenachtige Nederland. Wel heb ik de laatste dagen nog erg genoten van de Afrikaanse levensstijl!

Als laatste school bezocht ik donderdag (St Mary's Kasubi) deze was erg mooi. Het kost veel geld om een kind naar deze school te laten gaan (240 euro per trimester). In de bibliotheek van de school vulden de leerlingen de enquete in aan leestafels met lampen tussen de enorme rijen boeken. Uberhaupt hebben we niet eerder een bibliotheek gezien... In totaal heb ik op alle scholen 686 goed ingevulde enquetes, dus het verwerken van de data kan beginnen!

Ook ben ik langs het ministerie gegaan om te vertellen hoe het onderzoek is gegaan.Daar wachtte mij een voorbeeld van de corrupte regering in dit land. Ik kwam binnen bij Mr ‘Hullo' en hij gaf mij een papier met enorme bedragen, een soort interne kostendeclaratie. Ik gaf het terug en zei dat hij beter kon oordelen over de kosten dan ik, maar dat het mij wel erg veel leek voor zijn hulp (lees: met name tegenwerking en nauwelijks reageren op email). De kostenposten bestonden onder andere uit: telefoonkosten (40 euro, kosten in Uganda zijn slechts een paar cent per minuut), benzine kosten (250 euro, hier kan je het halve land mee doorrijden) om de brieven te bezorgen op scholen zodat ze op tijd waren, hiervoor heeft hij zijn eigen auto met chauffeur gebruikt (ookal was deze informatie in november al bekend). Daarnaast heeft meneer, evenals zijn assistent, 30 dagen besteed aan het benaderen van de 8 scholen voor het maken van een afspraak en het terugsturen van hooguit 4 emails... In totaal kwam dit op een bedrag uit van 400 euro, dit is het jaarinkomen van een gemiddeld gezin en hiervan kunnen 5 kinderen een jaar lang naar een overheidsschool. Al met al gaf hij het papier schaapachtig lachend weer aan mij terug. Vol verbazing vroeg ik of hij soms verwachtte dat ik dit zou betalen en zijn antwoord was ja... Ik heb vervolgens uitgelegd dat dat niet gaat, ik ben immers student en in Nederland zijn dit ook overheidskosten. Daarnaast wil hij mijn resultaten hebben en die zijn voor hem ook gratis, indien hij daar een rekening van wil hebben kan hij die krijgen uiteraard krijgen en zal deze hoger uitvallen... Daarna blijkt al snel dat ik het dan toch maar niet hoef te betalen, hij vindt vast snel een andere 'Mzungu' om zijn eigen zakken te kunnen vullen. Belachelijk dat een ministerie op deze manier te werk kan gaan.

Ook heb ik deze week nog meegeholpen aan de training die werd gegeven bij IC Uganda. Ik heb uitgelegd wat belangrijke punten zijn bij het opstellen van een enquete, de deelnemers moeten in de toekomst ook zelf onderzoek gaan doen voor hun eigen projecten. 's Avonds hadden we een afscheidsfeestje op het dakterras.

Ook heb ik nog een culturele bezienswaardigheid bezocht: De Kasubi Tombe, hier zijn sinds de 18e eeuw de koningen van Buganda (het grote koninkrijk) begraven. We werden door een trotse gids rondgeleid die allerlei verhalen had rond de meest onzinnige troep, die in Nederland verkocht zou worden op een rommelmarkt. 's Middags heb ik mij 2,5 uur begeven in een zeer warme keuken, tussen de houtskoolkacheltjes. Deze week hebben we iedere avond eten gegeten uit een andere streek, waar de deelnemers van de training vandaan kwamen, zo aten we ook een avond hutspot (de kok vond het fantastisch om te maken) en hij heeft mij nu geleerd om Chapati's te maken (soort pannenkoekjes). Op straat verkopen ze die ook, soms samen met een omelet opgerold; de zogenaamde ‘rolex'. Leuk om op die manier nog even met de locals op te trekken. Ook ben ik inmiddels van alle condooms af, aangezien de ene na de andere medewerker van IC Uganda kwam vragen of ik er nog een aantal voor hen had. Hier zijn ze erg duur in verhouding, in Nederland zouden veel mensen 5 euro per stuk ook wel erg veel geld vinden. Gisteren heeft het voornamelijk geregend en was het zelfs koud..., zo kon ik vast wennen voor het weer dat mij vanochtend te wachten stond!

Nu nog maar even wat bijslapen en vanaf morgen fulltime in de UB om mijn scriptie zo snel mogelijk af te ronden. Heel erg bedankt voor alle berichtjes en support!

Liefs, Martine

Reacties

Reacties

José

Laiverd,

Lekker assertief van je! Belachelijk dat meneer Hullo zo misbruik van je maakt! Gelukkig weet jij inmiddels hoe je moet handelen ;)!
Ik bel je snel even, kom ik even langs in A'dam! Succes met het uitwerken van de data. xx

Sabine

Welcome home!!!
Succes met het verwerken van alle data en afmaken van je scriptie. Wanneer je tijd hebt, moeten we maar snel afspreken. Kunnen we bijkletsen en kan ik je foto's bekijken.

Dikke kus Sabine

Kelly

jaaaa onze lieve martine is terug...joehoeeeee!!!!!

Je zal vast wel ontzettend veel gebeld worden...dus ik doe het even met een berichtje.Bel ik je van de week ff op :-)

Wat een verhaal zeg van hullo?Na ja...ach hij kon het proberen,zou die gedacht hebben!! maar niet te geloven!!!!

Goed dat je het zo terug heb gekoppeld!!woehaaaa.....zou je ook de vliegreis mogen declareren :-p?

Na jaa zo en dan nu weer over op de orde van de dag..........even uitrusten en dan.......SCRIPTIE.

ben blij dat je weer veilig thuis bent.

tot snel kus kel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!