Boudewijn & Martine @ reismee.nl

(Out)back to Summer…

De wintermaanden liggen achter ons. Ook al is de winter hier minder koud dan in Nederland, deze is koud genoeg (truien, winterjassen en sjaals, jawel!) om uit te kijken naar de zomer. We hebben ondertussen al wat mooie en warme dagen gehad.

Eind augustus zijn we een week op vakantie geweest waarbij we op vrijdagavond naar Adelaide, in South Australia, vlogen en vandaar in 9 dagen met een huurauto terug naar Sydney zijn gereden. Een prachtige trip door de Australische outback!

Na een kort bezoek aan het centrum van Adelaide reden we naar de Barossa Valley, een bekende wijnregio waar we bij Jacobs Creek langs zijn geweest om daar de wijnen te proeven die niet in de schappen van de Albert Heijn staan. Daarna naar Mungo National Park, met mooie dieren (o.a. emu’s en kangeroos). In het opgedroogde Lake Mungo zijn de oudste resten van Aboriginals gevonden in Australië. Op de eerste avond eindigden we rond een kampvuur met een gezellige groep oudere vrijwilligers die een paar weken wandeltochten doen en helpen in Nationale Parken. Na een mooie avond begon het ’s nachts enorm te regenen. Zo erg had het sinds 2011 niet meer geregend en de volgende dag bleek dat we niet weg konden. De onverharde wegen waren in alle kanten gesloten, we hadden na een paar meter ook al door dat het niet verantwoord was en besloten na een dag wachten bij een openhaard met een boek, het er de volgende ochtend op te wagen. We bleken in staat om de 80km af te leggen, maar met enige moeite. We zijn tot twee keer toe uit de modder gesleept door voorbijkomende jeeps maar bereikten aan het eind van die dag Broken Hill, een oud mijnwerkers stadje met veel vergane glorie. Indrukwekkend vonden we het bezoek aan de Royal Flying Doctor Service en hoe nog altijd veel mensen worden geholpen door deze organisatie in moeilijk te bereiken gebieden. De outback bleek verder vooral te bestaan uit rode zandwegen en zeer weinig verkeer of dorpjes. Met voldoende tussenstops en wandelingen reden we hier dagen lang doorheen. Eenmaal terug in de wat meer bewoonde wereld stopten we nog in het plaatsje Orange (bekend van de wijnen) en reden we via de Jenolan Caves (druipsteengrotten) in de Blue Mountains, terug naar huis. Een heerlijke trip in een totaal ander Australia dan we tot nu toe hadden gezien.

Daarna begon het gewone leven met werken, mooier weer en alles wat we altijd deden. Boudewijn’s hockeyseizoen eindigde in de halve finales na verlenging (dus helaas geen tweede kampioenschap op rij). De kombi is weer APK gekeurd en Martine heeft ondertussen haar eerste Australische vrijgezellenfeest meegemaakt. Een bijzondere ervaring. We hebben gewandeld bij de ‘North Head’ van de haven waar Sydney aan ligt. En we zijn ook wat actiever de musea in onze stad gaan bezoeken. We vonden het maar vreemd om ons bezoek er heen te sturen, maar er zelf nog nooit te zijn geweest :-)

---------------------------------------

In het kader van 'the Aussie culture’, in deze editie ‘KOFFIE’:

Op het werk zijn geen koffie machines, de koffie cultuur is hier groots en iedereen weet zijn favoriete koffie dagelijks te vinden. De Starbucks is hier niet voor niets bijna niet aanwezig, want er zitten namelijk minstens 10 ‘betere’ koffie tentjes in de omgeving waar ze je bestelling onthouden. Een gewone koffie of koffie verkeerd wordt hier niet besteld. Je begint met de grote (short/long), de soort melk (skim/soy), hoe je de melk wilt (e.g. flat), dan met het de kleur (black/white) en tot slot met de toevoegingen zoals suiker, extra warm etc. Een leuke uitdaging als je koffie gaat halen voor je collega’s en bestellingen krijgt als ‘One Regular Soy Flat White, One Sugar, extra hot’. Vreemd genoeg kijkt de barrista je niet gek aan als je dit bestelt en dan nog met vijf andere koffies aankomt. Het wordt vrolijk in afkorting op de cup geschreven en je naam wordt omgeroepen wanneer je bestelling klaar is. Dit is dan ook letterlijk hoe wij iedere ochtend koffie halen, en we drinken hooguit 1 of 2 koffies per dag, meer wordt er niet gedronken. Maar die koffie is dan wel helemaal naar je eigen smaak!

----------------------------------------

De laatste weekenden zijn we weer lekker met George de kombi en vrienden op pad geweest. Eerst een weekend naar Hawks Nest. Al viel dat letterlijk een beetje in het water door veel regen. En afgelopen weekend drie dagen naar de Wombeyan Caves, waar we hebben gebarbecued, gerelaxt en druipsteengrotten hebben bekeken.

Eind deze week komen Wilfred en Mien. We kijken enorm uit naar hun bezoek en hen te laten zien hoe wij hier in Sydney onze tijd doorbrengen.

Cheers,
Boudewijn & Martine

Joop Baars

Weer een mooi verslag en je brengt ons ook op een hoger niveau door je "Aussie culture".

Joop Baars

En toen had ik de foto's nog niet bekeken! Prachtig.

Marry wesseling

Lieve Martine en Boudewijn,wat maken jullie toch een prachtige reizen. En mooie foto's schitterend .Mijn buren zijn nu ook 5 maanden aan het reizen ,hun zoon woont ook in Melbourne,net als Woutijn. Lieve groet tante Marry